Zempléni Gombász Tábor

2021. augusztus 8-án vasárnap ismét megnyitotta kapuit - ezúttal Óhután - a Zempléni Gombász Tábor.

Délután 2 órától érkeztek a gyerekek és vacsorára ki is alakult a végleges létszám, 22 fő. 6 szobába költözhettek be a jelentkezők, amelyeket természetesen gombanevekkel láttunk el; a lányok galambgombák, a fiúk pedig galócák, tintagombák, csiperkék, rókagombák és tinóruk voltak. A szobabeosztásnak megfelelően csapatokban szerezhettek pontokat a tábor ideje alatt. Remek társaság jött össze, gomba is akadt bőven és a tanulás is fontos szerephez jutott egész héten.

Már vasárnap a bemutató asztalon kis gombakiállítás fogadta az ifjú gombászokat. A vacsora után a bemutatkozás és a házirend ismertetését követően a gombák titokzatos világát feltáró előadással készültünk, majd a csapatok feladatlapok megoldásával szerezhették meg első pontjaikat.

Erdélyi gombásztábor

Kedves Gombásztársak!

Bár az idén is izgultunk, hogyan tudunk részt venni az erdélyiek gombásztáborában, de most minden nehézség és korlátozás nélkül sikerült eljutnunk Bikfalvára, "csekély" 12 órás utazás után. Ezen a vidéken még nem jártunk, ezért külön öröm volt felfedezni azokat a gombászhelyeket, falvakat, látnivalókat, amiket eddig csak tervezgettünk.

Kezdtük szombaton egy külön szervezett, erőt próbáló túrával a Csukás-hegy 1954 m magas csúcsának megmászásával. A komfortzónánkból történő kilépésnek csodálatos jutalma volt a kilátás és a virágzó rododendron valamint a sok különleges virág látványa.

Vasárnap a helyi vezetőnek köszönhetően dzsungelharcos módjára "gombáztunk" miközben állandó "hopp-hopp"-ozással igyekeztünk a medvéket távol tartani magunktól.

Hétfőn régi álmom vált valóra, amikor a magyar mikológusok által sokat emlegetett Komandóra sikerült eljutni. Valóban különleges élőhely a tőzegláp, a hatalmas fenyvesek. Bár közepesnek mondható a dokumentált gombák fajszáma, de azért egy-két ritkaságot sikerült találni, mint pl. a kénsárga fásgerebent.

Alapfokú gombaismerői tanfolyam

Májusban, a helyiek kezdeményezésére 40 fővel elindult az alapfokú gombaismerői tanfolyamunk. Már két hétvégén, 2-2 napon keresztül folytak az előadások, terepgyakorlatok. Mivel sokan messzebbről járnak, ezért többen az éjszakát is a Hutákban töltik. Szépen kovácsolódik a közösség szalonnasütögetés, vargányás őzpörkölt eszegetés közben. Mindenki megelégedésére szolgáltak Molnár Edit remek előadásai, férje Rudi, Dankó Attila és a helyi terepvezető, Tatay László által vezetett terepgyakorlatok. Egy kevés ehető gomba került a kosarakba is, de  - bár Edit nem volt elégedett a felhozatallal - fajhatározáshoz is szép teríték sikeredett. És akkor még nem említettem azokat a természeti kincseket, amelyekkel megismerkedhettünk, felfedezhettünk, mint az őstuja, vagy hazánk legmagasabb fája, a Zsidó-rét... és sorolhatnám.

Gombász Tábor Komlóskán

Nemrég részt vettem Zempléni Gombász Egyesület által szervezett gombász táborban. A tábor során rengeteg gyönyörű helyet kerestünk fel Komlóskán és környékén, például Regéc jelenleg is épülő várát, vagy éppen a Hercegkúti borospincéket.Emellett rengeteg új és barátságos emberrel találkoztam, akik osztoztak velem a természet iránti érdeklődésben.

A tábornak otthont adó épületben miután elhelyezkedtem, egyből a szobatársaim után néztem. Mivel az elsők között érkeztem, ezért várnom kellett egy keveset, amíg a teljes létszám összeállt. Amint minden táborozó megérkezett, Lajos bácsi, a táborvezető segítségével mindenki bemutatkozott. Meglepően sokan ismét eljöttek az előző évben megrendezett táborból, így úgy tűnt, mintha nagyon élvezték volna az előzőt is. Miután véget ért a bemutatkozás, már csak egy előadás maradt hátra, majd felszolgálták a vacsorát, ami az egész héten kiváló minőségű volt, akár csak a reggeli és az ebéd.