Plitvice - Senj - Kárász

A Zempléni Gombászegyesület népes csoportja június 2-5-ig élményekben gazdag, izgalmakkal teli és gombászismereteit gyarapító napokat töltött együtt a Plitvicei-tavaknál, Senjben, Kárászon.

Programunk első és utolsó napján Kelet- Mecsek területén Kárász településen csodálatos környezetben érdekes emberekkel találkozhattunk. A helyi gombászok barátságos fogadtatásában részesülve Lép Péter ny. polgármester vezetésével megismertük a Völgységi-patak köré épült erdő és hegyek övezte 400 lelkes falu példaértékű természeti és épített örökségét megőrző életét, amelyért Kós Károly-díjban részesültek. Múzeumok, magángyűjtemények: borbély múzeum, fazekas- edény- viselet- istállómúzeum, gombakiállítás gazdag történeti emlékekkel, taplógombából készült gazdag tárgyi anyaggal, kutatási dokumentumokkal kínálták kincseiket. A 150 főt befogadó pajtaszínház gyermekeink részvételével rögtönzött előadás keretében kelt életre előttünk. A vendéglátóink a gyümölcsfeldolgozó üzeme almaitalaival, gyümölcslekvárokkal, ízes ételekkel, hangulatos szálláshelyekkel láttak el bennünket, köszönjük igaz gombász barátsággal.

Második napon Horvátországban.

Plitvicei -tavak Nemzeti Park várt ránk. A tavak Karlovactól 75 km-re fekszenek. A Mala Kapela és a Plješivica hegyvonulatainak találkozásánál több folyócska fut össze, melyek északról déli irányba robogva egységes tórendszert hoztak létre. A Plitvicei-tavak Nemzeti Park tizenhat nagyobb és két kisebb lépcsőzetesen elhelyezkedő tavát 92 vízesés köti össze. A tavak felszíne összesen 2 km². A Nemzeti Park területe eléri a 200 km²-t (20 000 hektár), amelyből több mint 15 000 hektár erdős terület. A vizek felszíne 215 hektárt tesz ki. Itt igazi csapatépítő kalandtúra vette kezdetét. Egy időben érkeztünk az ég gazdag áldásával. Különböző intenzitással egész túránk alatt szakadt a nyakunkba az a nyári zápor. Bizony ehhez Kőszeginé Judit többszöri előzetes figyelmeztetése ellenére többünknek hiányos volt az öltözéke. A vízesések felső szintjére helyi busz vitt fel miket. Innen a víz útját követve, a tavakat megkerülve ösvényeken, fából épített hidacskákon haladva, hajóra szállva csodáltuk a természet remekművét. Ázva-fázva keltünk útra estefelé: irány az Adriai tenger!

Esőt, fáradtságot feledtető látvány tárult elénk, Égbetörő hegyek közötti szerpentineken haladva, dús fenyvesek, itt-ott fügefák, kopár sziklák közül elénk tárult a kék tenger. Zengg, (Senj) városa. A gondosan kiválasztott tengerparti szállodában tértünk nyugovóra.

Másnap sétáltunk a sós víz partján. Sirályok szálltak, kikötő, hajók, a helyi ízek kóstolgatása, a bátrabbak megmártóztak a hűs vízben, az óvatosabbak csak belelábaltak, vörös ásvánnyal színeződött kavicsokat gyűjtve. Áthatott minket a városka történelmi hangulata, a város jelképe Nehaj vára, a Frangepánok 13. századi kastélya, a városkapu, templomok,várfal maradványok. Itt született 1490-ben Kőszeg város hős védője, Jurisics Miklós, mellszobra áll a városban.

A következő reggel ismét Kárászon ébredtünk. Falunéző sétánk után búcsút és köszönetet mondtunk vendéglátóinknak . A közeli Óbányára indultunk. Eldugott falu a Mecsek egy csendes völgyében. Az egyetlen zaj a települést átszelő patak csobogása. A természeti és épített környezet szépsége miatt Óbányát néha "magyar Svájc" néven is említik.

Különösen szépek a Steinmalomtól Kisújbányáig húzódó Óbányai-völgy kis vízesései, melyeket a különböző keménységű kőzetekben a patak eróziós hatása alakított ki. A völgyben található Csepegő-szikla igazi látványosság, mely a természetjárók gyakori találkozóhelye. A terület növény-és állatfajokban gazdag, több ritka faj termő-illetve élőhelye. Ide indult útra csoportunk sportosabb része, a többiek a pisztrángos tavakat tanulmányozták, és a falu szépen gondozott házait, udvarait nézték meg. Ebédre a frissen sütött pisztráng mellé jégesővel körített hatalmas zivatar érkezett nem kis aggodalmat keltve a túrán lévő társaink miatt.

Gomba és természetkedvelő közösségünk a természeti és épített környezetünk újabb gyöngyszemeinek megismerésével gazdagodva, és az emberi összefogás és barátság szép példáját megtapasztalva tért meg erről a sok tekintetben emlékezetes utazásról.

Köszönet és elismerés a szervezőknek!

1-2. nap fotói

3. nap fotói

4. nap fotói